woensdag 28 december 2011

Schrijven is schrappen, bood is schappen...


Normaal zou ik proberen je met alle godvergeten Engelse woorden behalve fuck te dissen, maar, nu het einde van het jaar daar is, kan ik natuurlijk ook een poging wagen om een aardig tekstje in elkaar te flansen met de lijst van woorden die het publiek van delicatessen wel uit de taal zou willen schrappen.
Ten eerste kunnen we beginnen met ‘een het’ en ‘het een’ en dan houden we als lidwoord over ‘de’. Daar kan ik me persoonlijk, als docent Nederlands helemaal in vinden, lastig wordt ‘het’ wel als ‘het’ gaat om ‘het’ in plaats van ‘it’ en niet ‘the’. Dus voor nu, wordt die ‘het’ ‘ut’. Lelijk en onhandig, maar ut is niet anders.
Ook talig de woord ‘hen’, geschrapt bij deze. En om naar mijn stokpaardje te gaan, vervangen we ‘zij’ ook meteen met ‘hun’. Zijn we daar ook klaar mee.
En dat ut allemaal niet zo makkelijk is, bewijst de woord ‘natuurlijk’. Kan weg als ut gaat om ‘ja, natuurlijk’, maar wat mij betreft is dat dan weer anders dan ‘op natuurlijke wijze gebrouwen’. Waarmee ik wel wil terugkomen op mijn praktijk als docent Nederlands. Continue stuit je op dat soort dingen. Dubbele betekenissen, situationele gebruiksvormen van synoniemen en homoniemen.
Ik had zelf graag ‘nogmaals’ eruit gehaald, omdat die ook de woord is die onbehoorlijk veel gebruikt wordt. Kijk voor de lol eens Studio Sport, niet voor de sport, maar voor de uitspraken. Mario Been is de ster in ‘nogmaals’, maar evengoed iedere andere trainer.
En zo rommel ik voort. ‘Uitzichtloos’ staat op de blaadje die op de toilet hing. Uitzichtloos geldt alleen in twee situaties. Als je blind bent en als je met je ogen strak op de effen muur gericht kijkt, hoewel zelfs die niet helemaal klopt, want ook dan zie je nog iets en is er derhalve uitzicht. Bovendien is ‘uitzichtloos’ ook als je ut wat meer overdrachtelijk beschouwt van de dergelijke negativiteit die ik voor 2012 helemaal wil schrappen.
Zijn we, gezellig, met iedereen op onze rug, aangekomen bij ‘allochtoon’. In de stad Amsterdam de woord die absolute onzin is, in die zin dat we allemaal van heinde en verre ooit op enige wijze hier zijn beland en we dus allemaal ‘allochtoon’ zijn. Zoals Amerika de land is van piraten en gelukszoekers, criminelen en armen, is Amsterdam ut. Ga ik niet dieper op in, maar ut is zo.
Ut zal de eerste STAR avond in Delicatessen geweest zijn, die ik zelf iets te vaak ‘uniek’ bezigde, maar ut was ook ‘uniek’. Blijkbaar kon de bezoeker ut niet meer aan en schreef ‘uniek’ op de blaadje. Ik kan daar in meegaan, omdat ieder moment ‘uniek’ is. Als gevolg daarvan kunnen dingen eigenlijk ook niet mis gaan. Maar volgens de lijst mag ‘eigenlijk’ ook uit de taal geschrapt worden. Terecht denk ik. Want ‘eigenlijk’ impliceert volgens mij altijd de tegenovergestelde van wat je zegt.
Zijn we bijna aan de einde van de lijst. Er staat ook Wilders, maar die is geen woord. Wel staat er nog ‘handhaving’ en daarover wil ik met alle liefde uitweiden, met de zeer korte zin ‘er bestaat toch ook zoiets als gezond verstand’. Dat zou mijn verkiezingsprogram zijn, als ik al de politieke partij zou beginnen.
Dan hebben we nog ‘prognose’ en ‘depressie’. Prognose  is de zelfvullende profetie waar ik niet aan ga en depressie schrappen we omwille van de positivisme waarover ik al eerder repte.

Hoe dan ook, ik vond ut de leuke experiment, in de hoofd.

Bas

Geen opmerkingen:

Een reactie posten